Aldrig rädd för Luther eller Jante

Han har arbetat med kommunikation för Olof Palme, startat en tidning i forna Sovjetunionen och driver sedan 30 år tillbaka en av Sveriges äldsta PR-byråer. Petter Andréasson är alltså en av vårt lands stora PR-gurus. Han menar att grunden i all kommunikation ligger i budskapet, oavsett om det handlar om papperstidningar eller sociala medier.

Petter Andréasson kommer ursprungligen från politiken. Han arbetade tidigt med kommunikation för Socialdemokraterna, både i Sverige och internationellt. Han fanns med i organisationen då legender som Gunnar Sträng, Olof Palme och Sten Andersson var verksamma.

– På den tiden rapporterade media det som politikerna sa. Det fanns inte tillstymmelse till egna kommentarer och tolkningar. De politiska företrädarna åtnjöt stor respekt hos media och de fick tala till punkt.

Han menar att den mer granskande journalistiken växte fram på allvar först senare, på 1980- och 90-talet.

– Nuförtiden tar media inte längre bara det som sägs och förmedlar det vidare. Nu går man i mycket större utsträckning in och gör sina egna tolkningar och kommentarer.

– Sedan jag började har också synen på nyheter förändrats. Då var det mer fokus på aktuella händelser i Sverige och ute i världen och det roliga kom i andra hand. Nu dominerar underhållsmomentet. Först och främst ska det som rapporteras sticka ut och därefter kommer nyttan. Det som hänger kvar i dag är en bra story.

Petter Andréasson driver Andréassons Public Relations, en legendarisk PR-byrå och en av dem i branschen som har funnits längst.

Bra PR kräver kreativitet och intelligens

Tidigare innebar PR också just att skapa publika relationer, det vill säga att synas i tidningar och etermedia. I dag menar Petter att begreppet har vidgats.

– PR har blivit en trendfaktor och man stoppar in så mycket som möjligt i det.

Han har hållit kvar den traditionella publiciteten som kärnan i sin verksamhet, alltså att skapa medierelationer för sina kunder.

– För de flesta är det hokus pokus. Många vet inte hur det går till och behöver hjälp och guidning. De förstår inte varför media är intresserade av en del saker, och inte av andra.

Han menar också att många företag har svårt att se skillnad på vad som har ett läsvärde och vad som är reklam.

– Insikten om den skillnaden utgör en bra PR-konsult och det är den kunskapen som gjort att vi på Andréasson Public Relations har klarat oss i 30 år.

Petter förklarar att det krävs att man är alert och att det finns ett visst mått av kreativitet. Och för att få verksamheten att flyga måste man vara både intelligent och intellektuell.

– Många som ska kommunicera börjar med lösningarna. Framgången ligger i stället i att identifiera problemet, lyfta fram och äga det.

Han menar att journalister tycker om problem. Men när man börjar pratar om lösningar anser de att det handlar om reklam.

Ytterligare en sak som är viktig om man ska få media med sig är fakta. Det räcker inte att ha ett korrekt påstående. Det måste underbyggas med källor eller eventuellt någon undersökning.

Petter lär sina kunder att tänka som ett politiskt parti, och då syftar han inte på rött eller blått.

– Det gäller att hitta en dimension som betyder mycket för många, oavsett om det handlar om något man stoppar i munnen eller golv som man går på, förklarar han entusiastiskt.

Under tiden inom politiken funderade han ofta på vad man pratade om runt fikabordet på byggarbetsplatsen eller vid bardisken på Café Opera. Sedan gällde det att göra politik av det, av samtalen och kommunikationen.

– Det är på samma sätt när det rör sig om kommersiell kommunikation. Det handlar om att hitta det som har resonans i det aktuella.

Tröttnar aldrig på kommunikation

Jag har inte en sekund ångrat mitt yrkesval. Varje dag på jobbet är jättekul och jag har hunnit vara med om en hel del och träffat spännande människor ,

säger han med eftertryck.

Petter berättar att han under den ryska ockupationen av Polen reste dit som kurir. Han hade med sig pengar så att de kunde köpa tryckpressar och ge ut en tidning.

– Vid ett tillfälle fick jag träffa McNamara, berättar han stolt.

Petter har också varit med att starta en verksamhet i det forna Sovjetunionen. Han var verksam i dåtidens Leningrad och gjorde flygtidningen för det ryska flygbolaget Aeroflot. Under kuppen 1991, då de ryska trupperna försökte avsätta Michail Gorbatjov, befann han sig mitt i händelsernas centrum.

Petter har också dragit igång den ryska motsvarigheten till Dagens Industri med kontor i Sankt Petersburg.

– Jag har alltid varit en entreprenör. Och det mesta jag har gjort har blivit succé, säger han och ler.

Med dagens mediabrus och den ökande betydelsen av de sociala medierna ser Petter en fara. Han menar att det blir svårt att veta vad som är sant eller falskt. Inte minst har det senaste valet i USA tydliggjort detta.

– Trumps strategi har ju varit att undergräva tilltron till medierna. Så att ingen kommer att bry sig i framtiden när kritiken från medierna riktas mot honom.

Han menar också att grunden i kommunikationen är budskapen, inte vilken kanal som sänder ut.

– Tidningen har en lång historia, den går tillbaka ända till boktryckarkonsten. Det kommer nya tappningar, men en bra story är fortfarande det som bygger det starkaste varumärket. Det är bara kanalerna som ändrats.

På Andréasson Public Relations har Petter samlat ett antal personer i vilka han ser delar av sig själv.

– På det sättet gör jag det intressant och roligt för mig själv. Det gäller att vara egoistisk och se till att man själv har kul, säger han lite skämtsamt strax innan vi avslutar intervjun.

Om framtiden säger Petter att han vill fortsätta att sticka ut. Och han poängterar att för att nå framgång bör man aldrig vara rädd för Luther eller Jante.