Ansiktslyft, ett nygammalt namn och två versioner gör nya DS 4 superhet!

  • ansik3
  • ansik1
  • ansik2
  • ansik3

För att locka premiumkunderna har Citroën- och PSA-koncernen valt att dela upp sitt märke i två divisioner. DS som blir namnet på det nya fristående märket är allt annat än nytt inom Citroënvärlden. Det började 1955 med introduktionen av ikoniska DS19, en bil som tekniskt sett var långt före sin tid. På HYPERLINK “https://sv.wikipedia.org/wiki/Franska”franska utläses “DS” som ”déesse”, det vill säga gudinna. I Sverige kallades bilen ofta för Paddan. Nu väljer man att låta DS-märket bli helt fristående och modellerna som tidigare hade DS som modellbeteckning blir nu egna modeller under DS-flagg. Vad som kännetecknar en DS-modell är mer lyx och premiumtänk medan Citroën kommer vara mer lekfullt, poppigt och prismässigt överkomliga. Modellerna det till en början rör är DS 5, DS 3 och nu DS 4.

Citroën DS4 kom för fem års sen och då endast i ett utförande. Nu har man valt att göra två versioner av samma modell, en vanlig samt en med tillägget Crossback. Crossbackversionen har 3 centimeter högre markfrigång och skärmbreddare i svart plast för en lite tuffare attityd både i city- och terrängmiljön. Vad som är nytt för båda versionerna är den omgjorda fronten och grillen med nytt DS-emblem och nya LED-inramade strålkastare. Allt till en mer sofistikerad och distinkt form som lättare gör sig påmind än den föregående.

På insidan har man samplat ihop knappar och reglage för att göra det enklare och en mer sober känsla. Tack vare en ny sjutumsskärm har så mycket som tolv knappar försvunnit. Nytt är även integreringen av Apple Carplay samt Mirror Screen-Sammankopplingen för iPhone- och Android-telefoner. Inredningen i DS 4 är smakfull och läderarbetet med DS-emblemet på stolarna sticker ut från mängden. Tankarna förs till metallänken på ett armbandsur.

Motormässigt erbjuds er rad alternativ med bensin- och dieselmotorer på 120 och upp till 210 hästkrafter. Den starkaste gör färden otroligt bekväm på de franska motorvägarna i Loiredalen där provkörningen är lagd. Man har lyckats minimera vindbrus och däckbuller till det minimala även i hastigheter över de tillåtna. Valet av växellåda är helt upp till dig då samtliga modeller går att få antingen med en sexstegad auto eller manuell låda. Oavsett vilken man väljer levereras kraften från motorn till framhjulen enligt klassiskt franskt upplägg. Färden går i den franska vindalen längs floden Loire. Här trängs historiska slott som till exempel Amboise, Blois, Chambord och Chenonceaux. Sedan 2000 är dalen ett historiearv med sina viner och slott.

DS 4 visar vart pilen pekar inför framtiden, DS är nu ett märke på kartan med sin smakfulla framtoning.