Care by Volvo – Mer än bara en bil

För att locka kunder krävs det numera mer än att bara bygga en fantastiskt bra bil. Volvos lösning heter Care by Volvo men hur skiljer den sig från leasing?

Med vad Volvo kallar Care by Volvo vill man knyta kunderna närmare sig via en typ av prenumeration. Många kunder vill ha ett enklare, tryggare och mer flexibelt sätt att äga en bil. Tanken är att det inte ska vara svårare att äga en bil än att ha en mobiltelefon. Men det handlar även om en concierge service som normalt bara återfinns hos de dyraste märkena och deras toppmodeller. Nu erbjuder Volvo denna tjänst för samtliga av sina modeller och först ut är XC40, som vi provkört i det här numret av Gate Report. För mellan 6.400 – 6.700:- per månad, beroende på om man väljer ett två- eller tre års abonnemang, får du en XC40. I denna summa ingår 1.500 mil per år. Med tillval ökar månadskostnaden. Tjänsten som styrs via en app som heter Volvo on Call är tillgänglig nu och finns på sju marknader i världen.

Gate Motor har här listat fyra av de mest efterfrågade tjänsterna som ingår i Care by Volvo.

  1. Serviceabonnemang med fri service – bilen blir upphämtad och återlämnad till dig där du befinner dig. Däckbyte och förvaring av däcken på däckhotell ingår också.
  2. In car delivery är en tjänst där man kan till exempel få matkassar levererade direkt till bakluckan.
  3. Digital nyckel innebär att man kan dela bilen med andra personer som släkt eller vänner. De flesta tjänsterna styrs via en app där även den digitala nyckeln finns. Man slipper lämna över nyckeln när någon annan ska låna bilen.
  4. Möjlighet att låna andra Volvomodeller via Sunfleet under tio dagar om året när man behöver ha en större bil för en resa till fjällen eller en sportigare bil.

Gate Report bad några motorjournalister inom bilbranschen i Sverige att uttala sig om Care by Volvo.

– Ryggmärgsreflexen säger att närmare 7.000:- i månaden för en XC40 är dyrt. Och det stämmer, när vi räknade ut månadskostnaden för att äga en Volvo XC60 D5 – en större och lyxigare bil än XC40 – hamnade vi på 7.100:- före bränslekostnad. Ekonomiskt är Care by Volvo inget klipp, men har man pengarna och gillar lyxen och vill slippa osäkerheten och trasslet med att äga en bil – visst. Samhället går allt mer mot upplevelser och då är självklart ett all inclusive erbjudande rätt väg. Men som sagt, leta efter erbjudanden så kommer du billigare undan.

Alrik Söderlind, chefredaktör Auto motor & sport

 

– Care by Volvo är framtiden. Allt som gör livet med bilen enklare är något som fler och fler vill ha. För många är tid en bristvara och jag tror att Volvo har hittat akilleshälen när det gäller bilägandet. I dag vill man bara att allt ska funka, det ska vara enkelt att ha en bil.  Det här fungerar lite som privatleasing fast med mer omsorg. Jag tror att fler bilmärken kommer anamma Care by Volvo.

Alexandra Stenvall, Tjänstebilen

 

 

 

– Volvo känner sig för med Care by Volvo och har än så länge varit något försiktig med att berätta vad som skiljer den här tjänsten från till exempel privatleasing. Den här typen av bilägande kommer att öka lavinartat i framtiden och vi kommer att få se flera olika typer av paketering. Det blir också intressant att se hur Care by Volvo påverkar den traditionella bilhandlaren och hur Volvo kan slå mynt av den kunddata de kan samla in. Det här är bilbranschens nya sätt att tjäna pengar.

Jan-Erik Berggren, Expressen/GT/Kvp ALLT OM BILAR

 

 

Text: James Holm Foto: Volvo XC40 James Holm.