Henkell Trocken

– sannolikt världens mest välkända mousserande vin

Wiesbaden var för drygt hundra år sedan Tysklands SPA-metropol, i dag är det ett globalt huvudsäte för mousserande vin med en produktion på mer än 90 miljoner flaskor per år. 

Historien började 1832 när Adam Henkell startade ett vinhandelshus på andra sidan floden Rhen, i Mainz. Efter att ha spenderat en lärotid i Frankrike och lärt sig hur mousserande vin skulle tillverkas, återkom han och lanserade den första flaskan Henkell 1856 på den tyska marknaden. Hans sonson Otto utvecklade verksamheten och fokuserade på produktion av mousserande vin. Det fanns många vinhandlare i Tyskland under mitten av artonhundratalet, men färre tillverkare. Otto åkte till USA för att införskaffa förståelse om bland annat varumärken och dess strategier. Väl hemkommen och medveten om att dåtidens konnässörer föredrog en torrare sekt, lanserades 1894 Henkell Trocken. Tack vare noga planerade reklamkampanjer i populära tidskrifter, med ungdomliga, smarta och satiriska annonser gjorda av samtida konstnärer, var succén omedelbar. Redan 1906 såldes 3 miljoner flaskor. Otto Henkell tillsammans med Ludwig Stollwerck, chokladfabrikant, var de första i världen att göra gemensam reklam, så kallad joint advertising.

Henkellsfeld

Företagets framgång gjorde att det krävdes mer utrymme och ett nytt huvudkontor byggdes i ett gammalt stenbrott på andra sidan floden Rhen. En imponerande byggnad med en vinkällare sju våningar djup stod klar efter två år. Ursprungligen byggt i klassicistisk stil men under det glada tjugotalet ersattes delar med art deco och rokoko. Det var viktig att interiören passade produkten eftersom det på den tiden kom vinhandlare och kunder till Henkellsfeld och de skulle imponeras av byggnaden och dekorationerna.

Henkell Trocken piccolo

Under den stora depressionen på trettiotalet minskade försäljningen betydligt. Som lösning på problemet föddes idén om Piccolo-flaskan, ett innovativt sätt att kunna fortsätta sälja mousserande vin som människor hade råd med. Henkell var först med att buteljera i 20 cl-flaskor.

Efter andra världskriget när livet blev lite bättre igen ersattes den traditionella produktionsmetoden, där den andra jäsningen sker på flaska, till Charmatmetoden med lagring i stora stålfat så att produkten blev överkomlig för de flesta. I dag produceras cirka 16 miljoner flaskor varje år.

Redan 1955 lanserades Henkell Trocken på Systembolaget och det är det mousserande vin som funnits längst tid i Systembolagets sortiment. 2014 relanserades Henkell Trocken med en ny uppdaterad design så att den nu känns modern men ändå bekant.

Besök gärna henkell-sverige.se för mer information.

Text Åke Berg Foto Patrick Clinton