Macbeth

– Vi älskar tragedier, säger Marie Richardson och Mikael Persbrandt med en mun.

De befinner sig, tillsammans med regikollegan Stefan Larsson, på Maximteaterns scen. I höst framställer de och övriga i ensemblen (bland dessa Johannes Bah Kuhnke, Ellen Jelinek, Charlotta Jonsson och Jens Hultén) den berömda Shakespeare-tragedin Macbeth.

I jämförelse med klassiska komedier föredrar de erfarna skådespelarna tragedier då de enligt dem är mer intressanta, relevanta och besitter mer substans. Tragedin beskrivs som tämligen utmanande och mer stimulerande för fantasin.

Macbeth är en av Shakespeares tragedier som framförts flest gånger. Hur gör man en sådan berömd pjäs till sin egen, efter så många föregångare?

– Man bör lira på en publik av idag. Texten måste bearbetas och bli mer tillgänglig. Det är inte mer märkvärdigt än att närma sig O’Neill, men språket kan dock vara en barriär vilket vi har arbetat på, svarar Mikael Persbrandt.

Han och Marie Richardson gör en gemensam gestaltning av makarna Lord och Lady Macbeth, men alla skådespelare har ännu inte tilldelats roller, och repetitionerna sätter igång på allvar i slutet av augusti. Vid det här laget har de ändock förberett sig väl på hur de ska sätta sig in i Macbeths destruktiva värld.

Macbeth skildrar krig, skam, girighet och ond bråd död. Hur fungerar det att gå in i en så destruktiv värld, påverkar det inte det privata livet?

– Ju jävligare och tragiskt det är, desto mer tillfredsställd blir man. Just när alla starka känslor sätts på allvar. Faktum är att de som spelar komedier ofta går hem otillfredsställda, berättar Marie Richardson.

– Det kan vara hybris att sätta upp detta, riktigt dumdristigt, tillägger Stefan Larsson.

– Men så har ingen av oss sett någon lyckad föreställning av just Macbeth, kontrar Mikael Persbrandt.

För ungefär 30 år sedan medverkade de tillsammans i Ingmar Bergmans uppsättning av King Lear på Kungliga Dramatiska Teatern i Stockholm. Stefan och Marie har sedermera agerat Shakespeare vid ett flertal tillfällen, men för Mikael är det, konstigt nog, första gången sedan dess.

– Nej, man fick lov att köpa den här teatern för det, säger han och ler.

Mikael Persbrandt äger sedan våren 2012 Maximteatern tillsammans med Agneta Villman som också medverkar som producent. Macbeth har premiär den 19 oktober 2016.