Mitsubishi Outlander PHEV – Mitt i prick i plugin-djungeln

  • mitsubishi1
  • mitsubishi3
  • mitsubishi2

Med hundra uppdateringar fortsätter Mitsubishi Outlander PHEV sin framgångssaga!

Receptet för Outlander PHEV blev en given succé när den började säljas 2013. En bekväm SUV med så kallad Plug-In Hybrid-teknik till ett rimligt pris och dessutom en supermiljöbilspremie. Exakt det som tjänstebils- och privatkunderna väntat på. Ingen annan biltillverkare hade gjort det samma och det är först nu vi på allvar börjar se konkurrenternas alternativ. Detta gav givetvis Mitsubishi ett otroligt stort försprång och innebar att 3 400 bilar rullade ut på vägarna. Men i och med att det nu börjat dyka upp likvärdiga alternativ hos de andra märkena var det dags att ge Outlander en ordentlig uppdatering.

Outlander är inne på sin tredje generation och som normala livscykler brukar en så kallad facelift infalla i mitten av denna cykel. Med de över hundra uppdateringarna känns nu modellen mer modern än någonsin. Utvändigt har den aningen annorlunda grillen på den ursprungliga versionen fått sig en ordentlig omgång. Nu har en modern och snyggt designad grill fått ta plats. Det är Mitsubishis nya formspråk med namnet ”Dynamic Shield” vi nu ser. Kromade vingar längs underkanten på framlamporna som böjer sig ner mot dimljusen. Mellan dessa sitter ett sobert pianolackat parti där registreringsskylten sitter. Även bakänden har arbetas om till det bättre. Hela bilens yttre känns nu kompaktare och mer sportig än den tidigare som hade en mer utdragen form på karossen. Interiört har man städat upp och fortsatt arbeta med de pianolackade ytorna som nu även sitter på mittkonsolen mellan stolarna där växelväljaren är placerad. Skinnkvaliteten i stolarna har höjts som ett led av åsikter från kräsna kunder. Bland de andra bekvämlighetsdetaljerna som lagts till hittar vi bland annat eluppvärmd ratt och snygg LED-innebelysning. En väldigt bekväm funktion som lagts till är en 360-graders backkamera. Med denna kan man se runt om hela bilen på skärmen i mittkonsolen. Mycket praktiskt när man ska parkera och se exakt vad som gömmer sig runt om bilen. Funktionen kan även med fördel användas vid terrängkörning för att se vad som finns i bilens omgivning.

När man sätter sig i Outlander PHEV hittar man snabbt en bekväm position tack vare de elmanövrerade sätena. Med ett tryck på startknappen vaknar bilen helt ljudlöst. Platsen vi befinner oss i Åre och ute på Åresjön där vi ska se hur bilens fyrhjulssystem fungerar. Outlander har en fyrcylindrig bensinmotor samt två elmotorer. Tillsammans ger motorerna 203 hästkrafter och ett vridmoment på 385 Newton. Det är ingen raket vi sitter i men tack vare vridet känns accelerationen från noll till hundra på 11 sekunder snabb ändå. Toppfarten ligger på 170 kilometer i timmen. Om man trycker in knappen ”Twin Motor lock” som sitter mellanstolarna har man låst att samtliga motorer ska arbetat konstant vilket medför permanent fyrhjulsdrift. En nödvändighet ute på den hala isen i Åre. Om man trycker in antisladdknappen går det att få till breda ställ längs den upplågade handling-banan på isen. Men vrider man för mycket på ratten griper systemet ändå in eftersom det alltid finns en livlina inkopplad.

Vi rullar av isen och upp mot Hotell Copperhill Lodge där lunchen ska serveras. Ingen lång bit att köra men tillräckligt för att man ska känna hur bilen uppför sig på vanlig väg. För att höja komforten ytterligare jämfört med föregångaren har man bytt till en annan hjulupphängning, däck och nytt isolerande glas i rutorna. Detta märks tydligt. Det är tyst och avslappnande bekvämt i kupén. Vill du inte ha helt tyst har Mitsubishi haft vänligheten att utrusta bilen med ett ordentligt ljudpaket som innehåller åtta högtalare och en subwoofer från Rockford Fosgate. Dock endast om man väljer tillvalspaketet Business. Självklart kan man koppla sin smartphone till bilen. Dessutom kan man via en App styra och läsa bilens laddning och klimatanläggning direkt i telefonen. För att ladda batteriet i ditt strömuttag hemma krävs cirka 3-5 timmar. Vid särskilda laddstationer finns snabbladdning som ger upp till 80% på endast 30 minuter. På enbart el kan man ta sig 50 kilometer vid full laddning. Tillräckligt för de flesta vardagsresorna som görs.

Outlander PHEV var en succé redan från start och med den uppdaterade versionen råder ingen tvekan om att Mitsubishis orderblock kommer fortsätta vara fyllt till bredden.

Mitsubishi Outlander PHEV

Grundpris: Från 403 900 kronor.

Motor: 2-liters fyra + 2 elmotorer. Total effekt 203 hk, vridmoment 385 Nm.

Kraftöverföring: Motorn fram, automat, fyrhjulsdrift.

Acceleration: 0-100 på 11 sek. Toppfart: 170 km/h.

Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren: 0,58 l/mil.

Vikt: 1885 kg.

Garantier: Nybil 8 år, vagnskada 3 år, 12 år rost.