Mitsubishi Outlander PHEV

En laddad succé

Nu har den blivit ännu bättre. Gate Report har testat och kollat in uppdateringarna.

Mitsubishi har inte haft det lätt efter att ha satt sig i en liknande situation som Volkswagen med falska utsläppssiffror. Något som uppdagades och fick företagets värde att djupdyka och som följd att Nissan köpte merparten av företaget. Det här är dock något vi inte märkt mycket av på den svenska marknaden och försäljningen av Outlander PHEV fortsätter gå som tåget. Anledningen är att det fortfarande är en av få, om inte till och med den enda, fyrhjulsdrivna SUV med hybriddrift med dragkrok som innefattas av supermiljöbilspremien. Den första Outlandern, om än betydligt mindre, kom 2001 och kallades då Airtrek.

Vad som är nytt på Outlander PHEV nu är att man från och med 2017 kan köra bilen helt på el och dessutom göra det efter eget behag. Med ett tryck på en knapp mellan stolarna går bilen över helt till eldrift. Räckvidden uppges till 54 kilometer, vilket är två kilometer längre än hos föregångaren. På skärmen i mittkonsolen kan man följa precis hur energiflödet rör sig genom bilen. När man bromsar återförs energi till batteriet och om man trycker in knappen ”Charge” laddar motorn konstant batteriet. När batteriet tar slut går bilen automatiskt över till bensindrift. Motorn, som sitter i, är en fyrcylindrig tvåliters på 121 hästar. Tillsammans med elmotorerna har Outlander PHEV 285 hästar. För att nå 100 kilometer i timmen behövs 11 sekunder och toppfarten ligger på 170 km/tim. Ingen raket, men tack vare vridet i elmotorerna känns bilen ändå inte slö.

Den största förändringen på uppdaterade Outlander PHEV har skett invändigt. Dels möjligheten till ren eldrift men också att nödbromsen numera känner av fotgängare och kan bromsa för dessa. Ett lyft och en trygghetsfaktor i den allt mer stressade vardag vi lever i. För att göra just en av de mest distraherande saker i vår vardag smidigare har man nu integrerat spegling av den smarta mobiltelefonen så allt dyker upp på skärmen när man ansluter telefonen. Väljer man högsta utrustningsnivån får man dessutom en elektrisk glastaklucka.

Färden i Outlander PHEV är bekväm, man sitter bra i sätena och har bra uppsikt genom dom väl tilltagna rutorna. Tack vare kameror runt om blir fickparkeringar ett rent nöje då man ser omgivningen runt bilen i skärmen. Väl ute på vägen går bilen stabilt och lugnt och även på vägar med sämre underlag uppför sig den bra även om ett visst buller i kupén kan upplevas. Detta går dock lätta att dölja om man vrider på volymen en aning och låter basen flöda i kupén istället. En tilltagen bashögtalare sitter monterad i bagageutrymmet. Att ge sig ut allt för långt i vildmarken med sin Outlander PHEV är kanske inte en rekommendation. Men att hantera vardagliga situationer när andra fastnar i snödrivor eller hålla rätt kurs i snömodden klarar sig bilen mycket bra.

Outlander PHEV är just nu ett mycket attraktivt köp, men frågan är hur länge till med eventuella politiska förändringar kring miljöbilar. Så vill man ha en och en månadskostnad på cirka en tusenlapp är det hög tid att boka en.