Bentley Continental GT Convertible – Den bästa av de bästa

Nya Bentley Continental GT Convertible är starkare, lyxigare och mer elegant än någonsin men också snällare mot miljön. Gate Report tog ett tidigt morgonflyg för en närmare titt.

Privatjet, lyxyachter och bilar som nya Bentley Continental GT Convertible är inte för vem som helst. Men att lägga skulden för vår planets miljö på dem och de som har råd att köpa och använda den här typen av färdmedel är inte rätt. I många fall för faktiskt tekniken i den här typen av bilar, båtar och flygplan tekniken framåt. Som till exempel motorn hos nya Bentley Continental GT som trots 12 cylindrar och dubbla turboaggregat har ett koldioxidutsläpp som är 16 procent lägre än sin föregångare. Detta tack vare ny teknik som alltid återfinns i de dyraste och mest påkostade bilmodellerna men som senare även hittar ner i billigare modeller.

Bentley firar i år hundraårsjubileum och vad passar väl inte bättre då än en taklös fantastisk skapelse som Continental GT Convertible. Märket grundades 1919 av Walter Owen Bentley, en ingenjör som från början utbildade sig till ånglokskonstruktör. Något som konkurrenterna inte var sena att påpeka eftersom Bentleybilarna alltid har varit stora och solida. Under 20-talet grundlade Bentley sitt goda rykte med inte mindre än fem segrar i klassiska 24-timmarsloppet på Le Mans. 1931 köptes Bentley av Rolls-Royce och flyttade till Derby, senare Crewe. Sedan 1998 ägs märket av Volkswagen AG. Namnet Continental har använts sedan 1952.

Hjärtat i nya Bentley Continental GT Convertible är en W12-motor på totalt 626 hästar. Varför den kallas för W beror på att det handlar om två V6-motorer som enkelt förklarat har flätats ihop till en 12 cylindrig W-motor. Den totala cylindervolymen ligger på sex liter och tack vare de dubbla turboaggregaten klarar Continental GT Convertible att skjuta iväg från stillastående till hundra på endast 3,7 sekunder. Med tanke på sin vikt på över två ton är detta en mäktig siffra. Torts det maffiga vridmomentet på hela 900 Newtonmeter klarar den 8-stegade dubbelkopplingslådan att få ner all kraft i marken och till samtliga fyra hjul.

Även om det finns ett annat bilmärke i samma klass som Bentley som till och med döpt en av sina senaste modeller till just en ädelsten känns jämförelsen med att nya Continental GT Convertible är en rullande juvel inte alls långsökt. Ta bara en titt på strålkastarna som ser ut att vara tillverkade i äkta kristall. Även i dagsljus kan man se den otroligt vackra och glittrande effekten strålkastarna får genom den här konstruktionen. Även den blå lacken som ägnats mer tid än vanliga bilar byggs på har en otrolig lyster i solens morgonljus. När man öppnar dörren sker det steglös, något Aston Martin faktiskt var först med på sina modeller. Du kan alltså välja själv vilken vinkel dörren ska ha och inte de förvalda lägena hos en vanlig bil. När du sätter dig i ny Continental GT Convertible och stänger dörren är det som världen stannar och dina sinnen öppnas upp för en ny dimension. Allt är helt perfekt och kvalitetskänslan så långt över det normala. Varje detalj är så välgjord som till exempel varenda vred vilka är gjorda i fräst metall, bara att ta och känna på dem inger respekt för hantverket på Continental GT Convertible. Är man inte van vid den här typen av hantverk, vilket normala människor generellt inte är, kan man bara sitta där och njuta. Det är verkligen svårt att slita sig och göra det man ska och starta bilen och börja köra. Men lyckas man kommer nästa dimension att öppna sig och det verkliga upplevelsen börja.

Nyckeln till bilen är stor och gedigen precis som bilen. Du behåller den självklart i din ficka eller handväska då bilen startas med en knapp. När knappen trycks in väcks de tolv cylindrarna till liv men inte på ett sådant vis så hela grannskapet väcks. Trots mängden hästkrafter och prestanda talar vi om en sober lyxbil men som självklart inte behöver skämmas för sig när den sätts på prov. Richard Hammond utryckte sig mycket passande att nya Bentley Continental GT kan liknas med en vacker dam som lyfter på kjolen för att kunna springa. Just så här känns det att köra Continental GT Convertible, den glider fram på ett så behagligt och graciöst vis att man inte i sin vildaste fantasi kan tänka sig att den ska kunna göra något annat. Men så fort du trycker ner gaspedalen lite hårdare väcks kraften till liv och det graciösa steget är plötsligt utbytt mot ett som mer tillhör en kortdistanslöpare. Continental GT Convertible tar dig enkelt förbi trehundrastrecket på mätaren och toppfarten nås när det står 333 km/h på mätaren.

Man har valt ett leverera nya Continental GT Convertible med två teknikpaket, ett för den som vistas och kör mestadels i stan eller den som tillbringar mer tid på öppna och längre vägar. De två olika pakten innehåller teknik som automatisk baklucksöppning, skyltavläsare och autobroms som upptäcker fotgängare samt översiktskamera för citypaketet. Specifikationen touringpaketet innehåller istället adaptiv farthållare med kökörningsassistent, filhållningshjälp, head up-display, autobroms samt mörkerseende med hjälp av infraröd kamera.

En kul detalj att nämna är den rullande panelen i instrumentbrädan. Den kan antingen vara slät utan något på eller en 12,3 tums skräm för navigation och infotainmentsystemet. Eller i det sista läget, tre analoga ur som visar antingen som visar klocka, yttertemperatur och kompass.

Vill man inte göra avkall på något och uppleva det bästa av det bästa är definitivt en Bentley Continental GT Convertible vägen att gå. Självklart finns det andra märken och modeller i den här klassen även om det inte kryllar om dem. Det som kanske inte låter så lyxigt men som ändå slår ett slag för Bentleyn gentemot andra är Volkswagensgruppens del i det vilket innebär pålitlighet och tysk kvalitet tillsammans med Brittisk känsla och karisma.

Bentley Continental GT Convertible

Grundpris: Över 2 300 000 kronor.

Motor: 5,9-liters W12, twinturbo, 626 hk. Vridmoment 900 Nm.

Kraftöverföring: Motorn fram 8-stegad automat, fyrhjulsdrift.

Acceleration: 0-100 på 3,7 sek. Toppfart: 333 km/h.

Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren: 1,24 l/mil.

Vikt: 2414 kg.

Garantier: Nybil 2 år, rost 12 år, lack 3 år