Niklas Berntzon

Sveriges bästa fastighetsmäklare

Niklas Berntzon är stjärnmäklare. Han ligger bakom Sveriges dyraste lägenhetsaffärer någonsin, jobbar på en av landets främsta mäklarfirmor och har egen chaufför som tar honom runt mellan möten och visningar. Nyligen har vi sett honom och de andra medarbetarna från Eklund Stockholm New York i realityserien Toppmäklarna, där vi fått följa med bakom kulisserna hos en av landets mest framgångsrika fastighetsmäklarbyråer.

Från början valde Niklas konstskola i hopp om att kunna arbeta inom reklam. Under tiden extraknäckte han som säljare. Där var han, enligt honom själv, oslagbar. Konststudierna gick bra, men inte lysande. En kamrats pappa föreslog då att mäklaryrket kanske kunde passa honom. Han lyssnade på rådet och skaffade sig en utbildning på Påhlmans Handelsinstitut.

– På mitt första mäklarjobb lappade jag brevlådor och arbetade mest som springsjas.

Han visade dock snabbt framfötterna och så småningom fick han erbjudande om jobb på Notar på Östermalm i Stockholm. Sedan den dagen har Niklas legat i topp. Han har sålt boenden som en av de främsta i Sverige de senaste 20 åren. Hans bästa affär är svenskt rekord, en lägenhet som gick för 100 miljoner kronor.

Toppbyrån ESNY

Eklund Stockholm New York (ESNY) startade 2009. En gemensam bekant parade ihop Manhattans bäste säljare, svenske Fredrik Eklund, med Sveriges bäste i genren, Niklas. Det visade sig vara en framgångsrik matchning.

I början jobbade de utan kontor. Möten med ”influencers” skedde vid ett stort runt bord på Berns. Duon blev snabbt ett namn på marknaden och inom kort hade Niklas sålt både Lidingös dyraste hus samt Roger Akelius ”osäljbara” hus i Göteborg.

– Det var fantastiskt roligt att börja följa med i Fredriks galna virvelvind.

I dag är Niklas VD för bolaget och Fredrik är styrelseordförande och delar sin tid mellan en mäklarbyrå i New York och ESNY i Stockholm.

Frihet och mycket jobb

Niklas älskar sitt arbete och beskriver hur varje affär fyller honom med energi, att det är inspirerande med ett jobb som innehåller så mycket framtidshopp och livsöden.

– Jag kommer många av mina kunder mycket närmre än vad jag kan tänka mig att man gör i andra yrken. Oavsett om det är privatpersoner eller byggherrar. Vi slår rekord ihop och det är en härlig känsla.

För att få de hektiska dagarna att gå ihop förklarar han att det krävs ett visst mått av struktur, för att sedan kunna vara ”artist” fullt ut. Han har till exempel avsatt tydliga tider för administration. I övrigt innebär dagarna lika delar planerade möten som flexibla visningar och spontana telefonsamtal.

– I min bransch och på den här nivån måste telefonen vara på konstant, säger han. Men det bästa sättet att kommunicera med mig är via sms och mail.

– Och skippa dödsnacket, det kostar pengar. Jag har i uppdrag att sälja mina kunders objekt, så dyrt som möjligt, så all min fokus viks till det.

Samtidigt som mäklaryrket innebär att man ständigt är påkopplad finns en stor frihet. Man kan i princip befinna sig var som helst i världen, bara telefonen är påkopplad.

Det finns också perioder då han stänger av och tar hand om det viktigaste han har, sin familj.

Har din uppväxt i en ”vanlig” förort påverkat dig?

– Alla påverkas väl av sin historia. Jag är uppfostrad med att alla människor är lika värda. Jag varken sätter mig över någon eller låter någon sätta sig över mig. Jag är jämställd med alla. Kanske är det den känslan av respekt som skapar mina band till kunderna och höga resultat år efter år?

Vad är din drivkraft? Pengar, spännande objekt, göra folk glada?

– Jag tycker om att vinna. Åt mina kunder, slå rekord, toppa listor, vinna tävlingar, vara först över nya gränser. Pengarna följer visserligen i spåren av det där. Men jag är så banal att jag helt enkelt bara älskar att tävla.

Dyra, lyxiga och speciella objekt

Niklas och hans medarbetare säljer enbart mycket speciella objekt. När den här artikeln skrivs ligger två obeskrivbart vackra våningar i New York på ESNY:s hemsida, med utgångspriser i 150-miljonerkronorsklass samt en rad svenska lägenheter och villor som är långt utöver det vanliga.

– För att vi ska ta oss an ett objekt har vi ett minimipris på tio miljoner kronor utanför tullarna och sju miljoner på hus i Göteborg. På andra orter måste prislappen vara avsevärt mycket högre och det ska finnas ett försvarligt arvode samt en viss startavgift.

Ungefär 30 procent av Niklas objekt annonseras aldrig öppet. De säljs direkt till kunder i hans register. Han råder dem som letar efter riktiga pärlor på den här nivån att se till att ha en bra kontakt med sin mäklare.

– Många av mina kunder är hemvändare, familjer som har arbetat utomlands i några år och vill flytta tillbaka till Sverige samt idrottsstjärnor som inte vill gå på vanliga visningar och betalar bra för rätt objekt.

ESNY använder sig också av ett nytt grepp i branschen. De samarbetar med kollegor på andra byråer och delar på arvodet.

– Det blir både roligare och bättre om man gör det för kundens bästa framför sina ögon – ett enkelt framgångsrecept.

Hur tycker du att man ska tänka när man väljer mäklare?

– Välj den med rätt energi för dig. Om du gillar mäklaren, så gör förmodligen köparna också det. Och ta den du tror ger mest pengar kvar i fickan när affären är klar. Billigast kan ibland vara dyrast.

Vad är hetast just nu? 

– I Göteborg är Karlatornet absolut hetast. Det är Sveriges första riktiga skyskrapa (och ligger på Hisingen, reds anmärk). I Stockholm ligger de dyraste objekten i Continental Apartments mitt i stan samt det magiska PH, jag säljer i Norra Tornen med 9 terrasser.

Vilket är ditt drömobjekt?

– Jag fick just i uppdrag att sälja en jättestor privat ö med flera hus och egen hamn med mera. Just nu så är det en dröm och det ska bli fantastiskt roligt att få sälja den! Den är perfekt för en stor släkt eller ett stort kompisgäng som vill skapa en magisk tillvaro.

– Nyligen fick jag också sälja en liten etta till en son till en av mina första kunder någonsin. Cirkeln blev sluten på något sätt, det känns härligt att folk är så nöjda att man nästan är en del av familjen.

Vem är drömkunden?

– Will Ferrell är väl en del i Sverige. Han kanske vill ha en egen ö?

Berätta om en affär där det inte blev som du hade tänkt.

– Jag rycktes med i ett upplägg där jag skulle få noll kronor i arvode upp till ett visst pris, men 100 procent av allt som gick över. Det vattnades i munnen först men slutade med ett kurr i magen …

Ridå!