Nissan Micra

Inte så micro längre

Lägre, bredare och längre, nya Nissan Micra har fått ett helt nytt utseende och nya mått på alla leder och även en ny mindre motor. Gate Report åkte till Kroatien för första provkörning.

Nissans senaste Micraversion har funnits på den svenska marknaden sedan 2010. Modellen i sig introducerades 1983 och har sedan dess hunnit dyka upp i fem generationer med den nya inkluderad. Första generationen fick en hel del kritik från försäkringsbolaget Folksam då den ej ansågs krocksäker nog. En hemläxa Nissan gjort väl då de följande versionerna varit mycket bättre trots sitt kompakta format. Generation två blev till och med så bra att den tilldelades utmärkelsen ”Årets bil” som även var första gången en japansk bil tog hem denna utmärkelse.

Formgivningen på den ursprungliga modellen, K10, var italiensk och avsedd som ersättaren till Fiat 127 men hamnade i stället hos Nissan. Italienska formgivare har alltid stått högt i kurs bland de japanska tillverkarna. Generation 3 lyckades till och med skrapa hem fyra stjärnor i EuroNCAPs krocktest vilket fås ses som mycket bra. Nya Micra är självklart ännu bättre med ett flertal nya säkerhetssystem så som döda vinkel-varnare, filhållningsassistent och nödbroms som upptäcker gångtrafikanter. Det sistnämnda för första gången i en Nissan för den europeiska marknaden.

Ställer man förra generationens Micra bredvid den nya är det svårt att förstå att dessa bilar är från samma familj. Det är tydligt att man velat attrahera nya kunder och ta sig bort från det gulliga ”minibils” segmentet. Utseendet på nya Micra är tufft och med mycket mer attityd. En markerad V-formad grill i borstad aluminium med aggressiva strålkastare på vardera sida. Huvens design är fartfylld och på testbilen har den fartränder som dekor för att stärka det sportiga i bilen. Linjen som kommer från den v-formade grillen löper längs hela huven och sedan utöver kanten och längs med dörrsidorna i en våg. Mycket smakfullt och den bakre dörrens handtag är dolt för ett renare utseende. Även interiören har fått ett ordentligt lyft med ett sportigt tema med tvåfärgad läderinredning i svart och oxblodsrött som återfinns både på instrumentpanelerna och stolarna. I mitten sitter en sjutums pekskärm för infotainmentsystemet som har stöd för Apple CarPlay med mera. Ett helt nytt ljudsystem framtaget från Bose har även installerats. Det nya är att förarplatsen är försedd med högtalare i nackstödet vilket medför en fantastisk ljudbild för den som kör. Tack vare ökningen av längd och bredd har även måtten invändigt blivit mer generösa och man sitter mycket bra med god översikt runt om bilen.

Chassit har uppdaterats ordentligt. Bland annat har ny teknik som återfinns i de större syskonen Qashqai och X-Trail, som minskar understyrning och avsevärt förbättrar körkomforten använts. Med den nya elektroniska servostyrningen märks detta tydligt på de slingrande vägarna ovanför Dubrovnik. Den silkeslena tre cylindriga bensinmotorn på 1 liter och turbo får jobba hårt och det är lätt att inse att knappt någon Micraägare faktiskt kommer att pressa bilen så här hårt. Så snart färden lugnar ner sig gör även bilen det och motorn spinner likt en katt. Förutom 1-litersmotorn på 90 hästar finns en svagare 0,9 liters bensinmotor på 73 hästkrafter samt en dieselversion även den på 90 hästar.

Utöver säkerhetssystemen har även en hel del hjälpsystem hittat ner i nya Micra. Trafikskyltsigenkänning, parkeringshjälp och helljusassistans är några av dessa och tillgängliga i samtliga versioner.

Nissan Micra har verkligen gjort ett ordentligt lyft och borde tilltala en mycket större grupp köpare nu, både unga som gamla. Detta är utan tvekan en praktisk, säker och rolig bil!