Nissan X-Trail och bob med plats för sju

  • Nissan
  • Nissan1
  • Nissan2

Världens första bob för sju är byggd av Nissan och Gate Report fick en hissnande åktur i Innsbrucks OS-bana.

För att toppa lanseringen av den sjusitsiga versionen av X-Trail passade Nissan på att göra detta på ett något annorlunda vis. Italienska bob-tillverkaren Diego Menardi från Cortina och britten Ian Richardson har tillsammans över 50 års erfarenhet av att konstruera bobar till vinnande team världen över. Bob-sporten utvecklades av engelsmän i Schweiz från 1870-talet och är sedan 1924 en olympisk gren. Ordet bobsleigh/bobsled är en kombination av orden ”gunga” + ”släde”. Man får upp farten genom att gunga (bob).

Med Nissans europeiska chefsdesigner Darryl Scriven förverkligades idén från ritbordet till verkligheten. Utöver platserna för sju personer går även designen hand i hand med Nissan X-Trail, framförallt genom LED-lamporna i fronten på släden. Utmaningen var otroligt stor berättar Ian Richardson. Eftersom planen var att på ett säkert sätt låta andra personer än professionella bobåkare följa med utan nån längre säkerhetsgenomgång än femton minuter.

Turen från Münchens flygplats till Innsbruck går över vackra berg och dalar i det Österrikiska landskapet. Trots att det bara är början av februari värmer solen som det vore vår. Snön ligger bara kvar på topparna och där solen inte når på skuggsidorna. På dessa ställen är vägbanan blöt och eftersom temperaturen ligger runt nollan är risken för halka ständigt närvarande. Normalt är X-Trail framhjulsdriven men med fyrhjulsdriftläget ALL MODE 4×4 i känner man sig trygg även när det halt. I detta läge skickas upp till 50% av kraften till bakhjulen. Om terrängen blir riktigt krånglig kan man låsa drivningen till helt 50/50. Kvalitetskänslan i X-trail känns mycket bra och knappar och reglage är lättöverskådliga. Motorn som driver ekipaget fram är en 1.6 liters dieselmaskin på 130 hästkrafter. Toppfarten nås när mätarnålen pekar på 186 kilometer i timmen.

Väl framme vid rodelbanan utanför Innsbruck får vi en kort säkerhetsgenomgång av vad vi ska göra om släden mot förmodan skulle välta. I kombination med att se vanliga bobar komma dånandes ner för banan känns alternativet att sätta sig i den klarröda Nissan-boben med plats för sju som en lite dum ide. Men sakta växer sig adrenalinet på ock viljan att utsätta sig för det ingen annan motorjournalist från Sverige gjort tidigare. Boben som är 4.2 meter lång och väger 895 kilon når en toppfart på 105 km/h på drygt 30 sekunder. Detta låter kanske inte så snabbt men om man tänker efter vad det faktiskt är man sitter i ändra man snabbt denna uppfattning. Något obekvämt till skillnad hur man sitter i de sju sätena i X-Trailen sätter vi oss till rätta på rad efter brittiske OS-medaljören Sean Olsson som sitter vid spakarna i släden. Med en liten knuff blir vi utsläppta i rodelbanan. Första svängarna är inte så farliga men i och med att farten höjs blir g-kraften i svängarna mer och mer. I slutet av banan går det riktigt fort. Det slår i sidorna och släden och man försöker så gott man kan följa med och parera när svängarna kommer. I de kraftigaste svängarna uppnår man en g-kraft på 4,5 g. Nissans bob för sju var en minst sagt hissnande upplevelse även för den erfarne. Som tur var är upplevelsen i en sjusitsig Nissan X-Trail den raka motsatsen.

Nissan X-Trail

Grundpris: 331 900 kronor.

Motor: 1,6-liters turbomatad dieselfyra, 130 hk, vridmoment 320 Nm.

Kraftöverföring: Motorn fram, 6-växlad manuell, framhjuls-/fyrhjulsdrift.

Acceleration: 0-100 på 11 sek. Toppfart: 186 km/h.

Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren: 0,53 l/mil.

Vikt: 2160 – 2320 kg.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, 12 år rost.

Nissan Bobsleigh

Grundpris: Okänt.

Motor: Ingen. Effekt: 7 aktiva passagerare = 621 hk/463 kW.

Kraftöverföring: Medar.

Acceleration: 0-100 på 30 sek. Toppfart: 105 km/h.

Bensinförbrukning: Ingen.

Vikt: 895 kg.

Garantier: Ingen uppgift.