Outfittery

  • solskenet2
  • solskenet3
  • solskenet4

Outfittery är e-handelsbolaget med målet att hjälpa män som gillar att klä sig snyggt, men saknar tid eller ork, att shoppa. Med hjälp av en stilkonsult online som väljer outfits får män kläder hemskickade baserade på sin egen stil.

Outfittery-artikel3 Outfittery grundades 2012 av Julia Bösch och Anna Alex i Berlin. Idag har bolaget runt 200 000 kunder i åtta olika länder. De samarbetar med över 100 varumärken och kan därför erbjuda outfits som passar olika stilar och önskade prisklasser.

– Outfittery är nästa steg i ehandelsevolutionen, berättar Virginia Palm – regionchef för Norden. Idag finns otroligt mycket kläder, både online och i butik och tanken är att ett större utbud innebär bättre försäljning men det blir också svårare för kunden att välja. Det är där Outfittery kommer in i bilden och underlättar.

Första steget för att ta del av tjänsten är att registrera ett konto på hemsidan för att sedan boka tid för ett telefonsamtal med en personlig stilkonsult. Under samtalet diskuteras vad för problem kunden upplever och närmare vad denne är ute efter i form av stil, prisnivå och användningsområde. Ett foto kan också laddas upp så att stilkonsulten får en bild av hur kunden ser ut.

Outfitterys vision är att hjälpa män på ett diskret och individuellt anpassat sätt, så att han ska må bra i sina egna kläder. Företaget siktar på att bli nummer ett på herrkläder i Europa och anser att det är såhär kläder kommer att inhandlas i framtiden.

-Våra stilkonsulter har flera års erfarenhet av manlig konfektion, och varje kund får en stilkonsult dedikerad till sig. På så vis lär de känna varje man bättre för varje beställning som han gör, förklarar Virginia

Kundens storlekar och stilpreferenser memoreras för att göra det så smidigt, enkelt och bekvämt som möjligt för mannen att klä sig rätt för sin kroppsform och stil om och om igen.

Utifrån angiven stil, förväntningar och vad som saknas i garderoben tar stilkonsulten fram tre olika outfits som sedan skickas direkt hem till kunden. Det som faller i smaken behålls och det som inte passar stil- eller storleksmässigt skickas tillbaka. Outfittery står för frakt och retur vilket innebär att kunden endast betalar för de plagg som behålls.

  • I Sverige beställer kunden kläder från Outfittery mellan 3-4 gånger om året, för att fräscha upp garderoben, få inspiration och bli överraskade med nya plagg, fortsätter Virginia.

En annan fördel, som Virginia ser det, med att shoppa genom Outfittery är att de kan tillhandahålla de typer av plagg som inte finns i de stora kedjorna året runt.

  • Under det mörka vinterhalvåret väljer många svenskar att resa bort till solen. Under denna tid har väldigt få butiker sommarkläder kvar på hyllorna. Outfittery tillhandahåller kläder för varje situation under hela året, och behöver inte bli av med sommarkläderna i några butiker bara för att vintersäsongen har dragit igång. Man kan säga att vi verkligen levererar det kunden behöver, när som helst på året!