Volvo XC40 – Volvos nya flaggskepp kan vara nästa succé

 XC40 är Volvos helt nya modell som förutspås bli nästa storsäljare. Gate Motor var med vid provkörningen i Barcelona för att se vad det kina-ägda Hisingsföretaget lyckats med.

När nya XC90 presenterades i Augusti 2014 berättade Volvo att det skulle vara deras äldsta modell inom tre år. Ett uttalande de flesta säkert tog med en nypa salt och som en överdrift. Men nu står vi här, snart två och ett halvt år senare, och modellerna som lever kvar sen innan XC90 är inte många och kommer med säkerhet att hinna bytas ut innan augusti nästa år. XC90 blev ett otroligt lyft för Volvo som nu går som tåget och slår nya säljrekord stup i kvarten. Även första generationens XC90 blev mycket uppskattad och prisad med omnämnande som ”Truck of the year” i USA. Nu har alltså den helt nya modellen XC40 rullat ut från fabriken som dock inte ligger i Torslanda utan i Gent, Belgien.

XC40 är en stadsjeep i kompakt format som ändå tar fem passagerare utan några som helst problem. Man har lagt stort fokus på praktiska lösningar så mängden fack för att stuva undan allt från laptops till skräp är på gränsen till oändliga. I vanlig ordning när det gäller Volvo har säkerheten högsta prioritet. Självklart är detta ett genomgående tema i XC40 som lägger ribban på en ny nivå för klassen. Nytt är dels funktionen som sänker farten och kan bromsa till stillastående även när bilen backar. XC40 är första Volvon någonsin med just den funktionen.

Volvo arbetar kontinuerligt med att påverka marknaden för att höja säkerhetstänket, dels med egen utveckling men även genom att ha nära kontakt med Euro NCAP och få dem att kräva mer av bilföretagen. En av de största säkerhetsinnovationerna som firar 60 år, om två år, är trepunktsbilbältet som var en uppfinning signerad Volvo. Första modellerna som hade trepunktsbältet som standard var Amazon och PV 1959.

Det är inte bara säkerheten som fått hög prioritet i nya XC40, utan även de tekniska lösningarna samt komfort och design står högt upp på listan. Volvo är medvetna om att deras kunder, speciellt för XC40, är unga med hög teknisk kompetens och kräsna när det kommer till tjänster och formgivning. Om vi börjar med designen har man lagt mycket tid på denna både ut- och invändigt. Till exempel ville man ge instrumentbrädan en luftig och bred känsla trots att bredden inte är så stor. Lösningen blev en helt ny design på fläktutblåsen som nu har en rektangulär stående form. Även infotainmentskärmen i mitten av konsollen är stående till skillnad från många andra bilar där den är liggande. Den stående formen gör att områdena mellan känns långa och smala. Panelen framför passageraren går att få i olika material och ett av dem är lite humoristiskt, en karta i relief över Göteborgs hamninlopp.

På tekniksidan finner vi självklart de senaste i form av Apple CarPlay och synk för Android telefoner. Ljudsystemet som sitter i XC40 är inte det Bowers & Wilkins som sitter i de större Volvomodellerna utan ett från Harman Kardon som man anser är ett ungdomligare och mer passande ljudsystem för målgruppen. XC40 är första modellen ut på marknaden som erbjuds med tjänsten Care by Volvo. Denna tjänst är så intressant att vi valt att skriva en separat del om den.

Körmässigt imponerar XC40 verkligen. Trots att storleken är kompakt känns bilen stabil både i högre hastigheter och när vägen kroknar. En lite knepig nöt att knäcka är när man bygger små bilar på höjden. På de fina välasfalterade vägarna runt Barcelona utan tjälskott är bullernivån minimal i bilen. Hur den är på våra svenska vägar återstår att se men troligen helt godkänd jämfört med konkurrenterna. Som vanligt i en Volvo så sitter man mycket bra i stolarna. De ger stöd där det behövs och garanterar att man sitter säkert om en olycka skulle ske. Om man ska summera XC40 med endast en mening så skulle det vara; Volvos nya premium kompakt SUV kommer sälja skjortan av konkurrenterna!

Volvo XC40  4D

Grundpris: Från 420 900 kronor. 

Motor: 2-liters dieselfyra, 190 hk. Vridmoment 400 Nm.

Kraftöverföring: Motorn fram, 8-stegad automat, fyrhjulsdrift.

Acceleration: 0-100 på 7,9 sek. Toppfart: 210 km/h.

Bensinförbrukning blandad körning enligt tillverkaren: 0,51 l/mil.

Vikt: 1.733 kg.

Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, 12 år rost.

Text och foto: James Holm